Een onderneming beginnen!
Het begint bij een idee, een gevoel of een droom.
Je hebt een idee waar je kriebels van in je buik krijgt. En dit idee groeit en groeit. Misschien heb je net zoals ik wel duizenden ideeën. Maar één ervan blijft en vervliegt niet met der tijd.
Vragen die je jezelf stelt:
1. Wat zou mijn doelgroep zijn? En is er bij hun interesse in mijn product of dienst?
2. Wat kan ik anders bieden dan een ondernemer die iets soortgelijks biedt?
3. Wat heb ik nodig om een bedrijf te beginnen? Wat zal mijn investering zijn?
Serieuze vragen, die ook best een beetje angst in kunnen boezemen. En waardoor vele ideeën lang blijven steken bij dromen. Maar blijft die ene droom dus hangen? Dan zou dit een teken kunnen zijn dat jij hier iets mee zou moeten doen!
Bedrijfsnaam
Een goede en pakkende naam… Óf je hebt hem in één keer of het kan best lastig zijn. Laat je inspireren, kijk rond, zoek synoniemen: synoniemen.net en maak een lijstje met namen. Er bestaat ook een naam generator waarin je woorden kunt mixen: namelix.com
Soms komen hier hele leuke namen uit. Zoals Matchic branding!
Zegt jouw bedrijfsnaam niet direct wat je biedt, dan kun je dit altijd nog duidelijk maken in een slogan of payoff.
En dan is het belangrijk dat er nog een domeinnaam vrij is op die naam. Check dus bijvoorbeeld op vimexx of je straks jouw website kunt bouwen op deze naam. Als er een andere soortgelijk bedrijf is met dezelfde naam, dan kun je beter nog even verder denken/voelen.
Doelgroep
Denk goed na over jouw doelgroep. Op deze manier kun je namelijk testen of deze groep ook geïnteresseerd zou zijn in jouw dienst of product. Het is namelijk zo simpel als het bij hun vragen. En dan niet bij 1 persoon, maar bij 20. Krijg je allemaal positieve reacties en vraagt men wanneer je hiermee gaat beginnen? Dan weet jij dat je je eerste groep klanten al hebt. Chakka!
USP’s (Unique Selling Points)
Zijn er al honderden die hetzelfde bieden? Begint jouw buurvrouw precies dezelfde onderneming als jij? “Nou dan heeft het dus echt geen zin om ook te beginnen.” Dat is dus echt onzin. Waarom is het onzin? Omdat jij JIJ bent, en jouw buurvrouw weer heel anders is. En wat jij biedt, biedt jij op jouw unieke manier. Niet iedereen heeft namelijk een klik met elkaar. De een voelt zich op zijn gemak bij jou en de ander bij jouw buurvrouw.
Wat vind jij belangrijk om jouw klant mee te geven? Wat zijn jouw achtergronden en dus ervaringen? Wat zijn jouw eigenschappen? Wat voor andere werkervaringen heb jij? Antwoorden van deze vragen maken jou uniek, en dit is jouw Unique Selling Point.
Bij Matchic Branding maken we samen in een workshop jouw huisstijl en website!
Zo bespaar je heel veel geld en leer je stap voor stap hoe je hier zelf mee aan de slag kan!
Wat heb ik nodig om een bedrijf te beginnen?
1. Een business plan.
- Waar gaat je bedrijf over en wat is jouw visie en missie?
- Wie is jouw doelgroep?
- Hoe wil je jouw bedrijf op de markt zetten (een marketingplan)?
- Hoe ga je je geld gaat verdienen? Werk je uurtje factuurtje? Of biedt je een bepaald pakket? Hoeveel geld wil je verdienen per maand en hoe ga je dit doen?
Natuurlijk heb je een droom en voelt dit misschien niet eens als werk. Maar je zult ook je hypotheek of huur moeten betalen.
2. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Dit is een makkelijke stap. En bij de KvK kun je ook nog eens heel veel tips krijgen. Na de inschrijving van jouw bedrijf moet je aangifte gaan doen bij de belasting. Dit kan je zelf doen of via een boekhouder.
3. Branding
- Een huisstijl voor jouw bedrijf zorgt ervoor dat je professioneel overkomt. Dat je jouw bedrijf serieus neemt. Maar nog belangrijker is, dat je herkenning genereerd bij jouw klant en dat jouw bedrijf jouw ideale klant aanspreekt. Ook kun je met jouw huisstijl andere uitingen maken zoals printwerk (flyers, folders, visitekaartjes etc.) en je website.
- Een website is jouw digitale visitekaartje. Hier kan jouw ideale klant jouw bedrijf vinden (op Google bijvoorbeeld) en informatie lezen over jouw bedrijf.
- Social media kanalen kun je helemaal in jouw huisstijl opzetten, zodat jouw klant steeds een gevoel van herkenning heeft en hierdoor vertrouwen krijgt in jouw bedrijf. In social media kun je nieuwtjes delen, ervaringen en wat je maar wilt en interessant is voor jouw potentiële klanten.
4. Een marketing plan
Als jij dit allemaal hebt, dan is het belangrijk je product aan de ‘markt’ te brengen. Er zijn heel veel mogelijkheden qua marketing. En niet alles is voor iedereen geschikt.
Als jouw doelgroep vooral uit jouw buurt komt, dan kan adverteren in de buurt (zoals flyeren, advertentie buurtkrant etc.) heel goed werken.
Komt jouw doelgroep uit het hele land, verdiep je dan eens in social media advertising.
Ook is het dan belangrijk dat je je verdiept in SEO (de vindbaarheid van jouw website op Google). Men kan jou ook vinden door je social media kanalen, blogs of video’s op Youtube.
Heb je wel eens van een funnel gehoord? Dat is wanneer je bijvoorbeeld gratis iets download of meedoet aan een gratis webinar en vervolgens honderden mails ontvangt. Dit kun je zelf opzetten of laten opzetten.
Mond-tot-mond is altijd de beste reclame. Hoe bereik je dit? Door jouw dienst of product gewoon zo goed mogelijk te maken. Hart voor jouw bedrijf en jouw klant te hebben. Want dit voelt men.
Je kunt een marketeer aannemen. Je kunt het ook eerst zelf proberen om de kosten te drukken.
Investering
Wil je alles laten doen? Dan moet je best een behoorlijke som investeren.
Je kunt heel veel ook zelf. Op Youtube is zooo veel te vinden! Dan investeer je tijd, maar kun je het helemaal doen zoals jij wilt!
Voor het ontwerp van een huisstijl, website en social media kanaal, kun je natuurlijk bij Matchic Branding terecht. Dit is goedkoop én je leert er zelf mee werken. Bij Matchic Branding werken we in een groepje van 4 in een live workshop. Dus niet meet alleen video’s bekijken of stukken lezen en er dan nog niks van begrijpen.
Maar samen hand in hand aan een tafel begeleid worden en al je vragen direct kunnen stellen en daar antwoord op krijgen.
Ga jij ervoor en maak jij je droom waar?
Weet jij precies wat je wilt? Heb je je dienst of product helemaal uitgewerkt, en weet jij dat er een markt is voor jou bedrijf?
Meld je aan voor de workshops bij Matchic Branding zodat we samen jouw bedrijf zichtbaar kunnen maken!