Hoe maak ik een mooi kleurenpalet?

Huisstijl

zelf-website-maken

Met een kleurenpalet bepaal jij een groot deel van je huisstijl. Het is dus best heel belangrijk om een goed palet te maken. Wist je dat dit helemaal nog niet zo makkelijk is?
Hieronder een houdvast. 

 

3 snelle tips!

1. Houdt het simpel! Hoe minder verschillende kleuren, hoe makkelijker het is om de harmonie te bewaren én herkenbaarheid te creëren.
2. Kijk eens naar de kleurenpsychologie.
3. Kies een kleur die jij zelf ook mooi vindt en jou goed staat. In je fotografie sessie is het een goed idee om bijvoorbeeld iets aan te trekken in de kleur van jouw huisstijl. Zodat je jouw foto kunt gebruiken in jouw website. En je op die manier ook in jouw website je kleurenpalet terug laat komen. Zo creëer je harmonie en herkenbaarheid. 

Kleurenpsychologie

Elke kleur heeft een bepaalde trilling. En hierdoor geeft elke kleur een ander gevoel. Rood voelt heel anders dan blauw. Welke bijvoeglijke naamwoorden passen goed bij jouw dienst/bedrijf? Bijvoorbeeld: spiritueel, intuïtief, succesvol… Dan zou paars een goede kleur zijn om als hoofdkleur te gebruiken.

In dit plaatje vind je de kleurenpsychologie uit de module ‘Kies jouw kleurenpalet’ uit de Huisstijl workshop. Deze module staat vol met tips over hoe je stapsgewijs jouw ideale kleurenpalet krijgt met heel veel voorbeelden.

Kleurenpsychologie-huisstijl-kleurenpalet

Verzadigde of onverzadigde kleuren?

Heb je een kleur gevonden die past bij jouw bedrijf, maar houd je niet van felle kleuren of is de kleur té heftig voor je? Dan houd jij meer van verzadigde kleuren.

Een onverzadigde kleur is een kleur die niet gemengd is met wit of zwart of andere verzadigde kleuren. Deze kleuren zijn helder, en springen van het scherm of papier. 
Bijvoeglijke naamwoorden die hier bij passen: fris, helder, duidelijk, sterk, krachtig etc. 

Een verzadigde kleur is een kleur die gemengd is met wit of zwart of andere verzadigde kleuren. Bijvoeglijke naamwoorden die hier bij passen: zacht, vriendelijk, behulpzaam, natuurlijk, etc. 

Alle kleuren kun je verzadigen. Dus mengen, zodat de hardheid eruit gaat. Maar misschien wil je dit wel helemaal niet. Ik raad aan om niet té veel onverzadigde kleuren te gebruiken in je palet, maar ze te mengen met verzadigde kleuren. Op die manier blijft jouw uiting (bijvoorbeeld website) rustig om naar te kijken. 

Tenzij je iets voor kinderen doet. Dan kun je meerdere onverzadigde kleuren in je palet doen. 

Voorbeeld kleurenpalet

In dit plaatje vind je een hele handige opzet om een goed werkend kleurenpalet te maken. Dus wanneer jij een kleurenpalet maakt, maak hem dan zoals hier rechts om veilig te zitten. 

Dit kleurenpalet bestaat uit:

1. een hoofdkleur (de kleur die het meest wordt toegepast)

2. een complimentaire kleur (deze past goed bij de hoofdkleur)

3. een accentkleur (deze valt op en wordt gebruikt als buttons in een website en kun je gebruiken om iets op te laten vallen. 

4. Lichte kleur (deze gebruik je als achtergrond)

5. Donkere kleur (voor teksten bijvoorbeeld)

Deze op het plaatje is heel veilig qua kleur. Je kunt ook wat gedurfder zijn. Maak een ontwerp van een website om te kijken of jouw kleurenpalet werkt. 

En kijk op Pinterest voor de mooiste kleurenpaletten!

 

Heb je al een logo, maar heb je nog een kleurenpalet nodig om de Website Workshop te kunnen doen? 

En lukt het niet helemaal met de uitleg hierboven? Dan wil ik je graag helpen, zodat jij helemaal tevreden bent met jouw kleurenpalet. Neem contact met me op en dan plannen we een online of live afspraak in. Hier zijn we ongeveer een uur mee bezig. De kosten hiervan zijn 75,-

Bij Matchic Branding maken we samen jouw hele huisstijl in een workshop.

Hierin maken we een logo, kleurenpalet, lettertypepalet en stijlelementen voor een hele betaalbare prijs. Zo kan jij er zelf mee aan de slag en al jouw uitingen zoals website printwerk en social media uitingen maken.

Vragen? 

Neem contact op door te mailen naar matchicbranding@gmail.com

of Whatsapp naar 06 – 21 91 57 6 en dan bel ik je z.s.m. terug.